„Ha már őrlődik az ember, történjen ez legalább valóságos malomkövek
között, csak nem a semmiségektől. Mert minden jobb, mint az elkopás, még a
szenvedés is. És szerencsétlenek azok, akik szenvedni már nem tudnak, csak
bosszankodni – akiket nem némít el soha a részvét vagy a harag – nincsenek
elragadtatva vagy fölháborodva – nem hajolnak ki a vonatok ablakán, hogy az
utolsó percig és utána is sokáig integessenek – ők már csak üdvözölni tudják
ismerőseiket, de megszorítani már nem képesek egy másik ember kezét – mert
elkoptatták őket a semmiségek.”
(Ancsel Éva: Töredékek az emberi teljességről, 1976)
… az jött a szokásba, hogy a fürdővízzel együtt kiöntjük az
elmúlt huszonöt évet is. Nem kevesen a
lavórt is utána dobják, keserűen, indulattal. A horpadás ott marad a
szerencsétlen edényen, a pléh rezgése egy ideig még kőröz bennünk, aztán csend.
Az indiai hangtál magyar változata.
A következőkben,
ahogy ez már rituális szokásommá vált, elindulok a lavórért. Újra és újra, kényszeresen
lehajolok ennek az ominózus huszonöt évnek a darabkáiért, amit megtalálok, azt
összeszedegetem. Jó lehet még valamire. Zárójel: anyai nagyapám örök újító,
iparos ember volt, kis ezermester műhelyét, amely 6 családnak adott kenyeret,
születésemkor államosították. Ő mindenért lehajolt, minden apró csavart,
alátétet, kicsorbult szerszámot elrakott, „jó lesz még valamire”, dünnyögte. Én
is örököltem tőle néhány fémdobozt, különleges kéziszerszámokat, logarlécet, de
legfőképp egy mentalitást: amit megismersz, az jó lesz, jó lehet még valamire.
Zárójel bezárva, vissza a lavórkereséséhez.
Pupu népszerű és sok
izgalmas gondolatot felvető blogjában olvastam egy írást (Egy deka demokrácia), van vele bőven vitám, de „valamire még jó lesz” típusú mondatokkal
fejezi be gondolatait:
„Magyarországnak csak
egyötöde Budapest, a négyötöd a falvakban nyomorog, vagy a kisvárosokban él a
helytartók uralma alatt. A vidékiek pedig gyakorlatias emberek, tudják,
hogy hogyan kell a nyulat tarkón csapni, nem sokat tökölődnek, nem folytatnak
végeláthatatlan ideológiai vitákat, ha az életükről van szó.
Ezt nem kihasználni - maga az amatörizmus.
Hol van a vidéki Magyarország?
Vagy azt ajándékba oda kell lökni a Jobbiknak?
El lehetne ezen is gondolkodni talán...”
Megpróbálok elgondolkodni. Természetesen világos a jó
szándék (lásd még: „A pokolhoz vezető út is jó szándékkal van kikövezve.”), de
alighanem ezek a - sok szempontból érthető – leegyszerűsítések akadályozzák a
tisztánlátást. Most nem sokat rugóznék azon, hogy Budapesten hányan nyomorognak
és itt miféle helytartók ülnek tort, és arra se térnék ki, hogy Pestszentlőrinc
vagy Bácsalmás a „vidékibb” település. Azon az állításon azonban már nehezebben
lépek át, hogy „A vidékiek pedig
gyakorlatias emberek, tudják, hogy hogyan kell a nyulat tarkón csapni,
nem sokat tökölődnek, nem folytatnak végeláthatatlan ideológiai vitákat, ha az
életükről van szó.” Szerintem itt van a kutya elásva! Nevezetesen, hogy
olyan sztereotípiákat használ a szerző (és használnak sokan) a „vidéki ember” jellemzésére
– akár Orbán ellenzékeként -, ami nagyon is ismerős például az orbáni nemzetkarakterológiából. („Mi,
magyarok azt tartjuk magunkról, hogy okos és tehetséges nép vagyunk. … Érdekes
módon a bennünket oly gyakran kancsalul látó külföldiek e tekintetben
hasonlóképpen vélekednek rólunk.” Vagy:
„ A magyar embernek génjeiben ott van a
föld szeretete és tisztelete.” Vagy:„Ameddig én ezen a helyen állok,
Magyarországon senkit nem érhet támadás a hite vagy származása miatt. Mi
magyarok, megvédjük zsidó honfitársainkat.” Hát ez a befogadó, européer megfogalmazás hogy tetszik? "…jó, ha az ablak ki van nyitva, de a szúnyoghálót is fel
kell tenni.”Nem gyönyörű? Cuppan, mint a nemzeti hűtőmágnes. Csak a rend
kedvéért: a leegyszerűsítés és nem a tartalom hasonlatosságára utaltam.
Az a helyzet, hogy a vidéken (nem Budapest belső
kerületeiben) élő emberek vagy gyakorlatias emberek, vagy nem, és többségük nem
csapja tarkón a nyulat. Vagy sokat tökölődnek, vagy nem, vagy az interneten
jutnak információhoz vagy a kormánymédiából (ez a vélhető és adatokkal is
alátámasztható többség) - és még számos helyről. És az sem áll meg, hogy nem folytatnak végeláthatatlan ideológiai
vitákat, csak bele kell hallgatni egy kocsmai veszekedésbe, egy orvosi
váróteremben, kisgép-szervizben lefolytatott párbeszédbe, a játszóházi kismamák
mondandójába, vagy a sarki kisboltokban zajló vehemens dialógusokba! Alighanem
kevésbé szofisztikált a diskurzus, kevesebb Giddenst vagy Hayeket idéznek, de
még ebben a keserűen bezáródó világban is elvek mentén szeretnének élni! És ha
van fülünk, hallhatjuk, hogy nem okvetlenül a készen kiszerelt,
gyorsfagyasztott orbáni zacskós leves fogyasztanák el nap, mint nap. Értem,
persze, hogy éltem, hogy ez a leegyszerűsítés a türelmetlenség megnyilvánulása,
a „ne tököljünk, hanem csináljunk már valamit”attitűdjének megjelenése. Érteni
vélem, hogy egy blog-bejegyzés – akárcsak, mint ez az írás – a természeténél
fogva tartalmaz paneleket, de a baj mégiscsak az szerintem, hogy az ilyen
odacsapott mondatokból két dolog biztosan kimarad: az ismeret és az önreflexió.
Ismeret a másik Magyarországról, amelyik nem csak gumicsizmát húz és bajszot
pödör, és nem csak a diófa asztalra lecsapott pálinkás pohár mellet mondja meg
az igazat. Aggasztó az ismerethiány Magyarországról. Arról az országról, amelyikben már nem dagasztanak hetente kenyeret az
asszonyok, és nem dúdolják kemencének dőlve egy zsidó családból való szerző
örökbecsű dalát, hogyaszongya „Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország…” Nem egyszerűen – mondjuk így – egy pontosabb és
használhatóbb országismeret hiányzik – ebben egyetértünk Steve Pupuval -, persze
ez is, hanem például a mai kulturális minták jellemzőinek az ismerete, az új
hétköznapi- és ünnepi szokások ismerete, vagy például a reggeli hideg
bölcsődétől a demens nagyapa esti megetetéséig húzódó napi tevékenységciklusok
ismerete. Hiányzik, de mennyire hiányzik
az életvitelhez megkerülhetetlen hivatali útvesztők ismerete, a hétkrajcáros
torokszorító számolgatások ismerete, a propaganda TV előtt átlagosan eltöltött
4-5 óra hatásának az ismerete, a „sok százezer családot mentettünk meg”
hazugságának a ténybeli ismerete, a feszültségek házi használatú
narkotikumokkal történő oldásának és ennek következményének az ismerete. A sor
hosszan folytatható lenne, de fontosnak tartom és ideírom: hiányzik az egyén és
a kisebb közösségek perspektívájának, jövőképének az ismerete – érjen a látótér
a kertkapuig, vagy hordozzon akár európai léptéket.
Azt mondom kevés leírni dacosan, amit az általam kiszemelt
(merthogy olvasom) a DEKÁ-t lesajnáló szerző leír: „Nem is lesz itt változás
addig, míg meg nem jelenik egy erő, amely nem merül el az ideológiai mocsárban,
hanem a maga szűk prakticizmusát kínálja a népnek. Megmondja például. hogyha
hatalomra kerül, mit akar kezdeni a családi pótlékkal, az adókedvezményekkel, a
vasárnapi nyitva tartással, a segélyekkel, a közmunkával, a középiskolai
oktatással, a nyelvtanulással, az egyetemekkel - a korrupció elleni harccal és
a bűnözők felelősségre vonásával - és így tovább.” Hurrá! Igaz. És? És? És
majd, amikor már „az erő velünk van”, akkor ez mire alapozza a döntéseit,
hogyan szervezi meg a társadalmat, mit kezd majd és hogyan bánik a vesztesekkel?
Sokan kanyarítják mostanában a szavakat: „Új rendszerváltás kell!” Rendben. De
nem kéne egy kicsit higgadtabban átgondolni, hogy a liberális parlamenti
demokráciában mit rontottunk el? Nem kéne, már csak közös munkánk, életünk és
önbecsülésünk miatt is kincsként vigyázni arra, ami egyszer már sikeresen
létrejött például az intézményrendszerben, a szabad sajtóban, és ugyan
zárványokként, de mégis: az emberi méltóság tiszteletében. Miért nem érthető,
vagy miért vagyunk ügyetlenek elmagyarázni és elfogadtatni, hogy nem egy árvíz,
nem egy tömegszerencsétlenség az igazi katasztrófa – bár szörnyű és
szolidaritást igénylő mindkettő -, hanem az életünk minden területére benyomuló
otromba és ideologikus erőszak, a pökhendi ostobaság, a kiváltságosok
szervezett zsákmányszerzésének törvényesítése. A szabadság jövőjének és a jövő
szabadságának az ellopása.
Hát erre, pontosabban erre is jött létre például a DEKA.
Azt, hogy a szakértelmiség nélküli, puszta erőből kormányzó, az alagút végét
világosan látó, és dakota vagy székely vicceit kétharmados szavazógépén
átfuttató akarnokság hova vezet, ma már nem kérdés. Az elveszített, elhanyagolt
szakértelmiségi tudást pótolni kell, kijelölni és megtámogatni vele a
változtatás irányát, szándékát. Újra kell tanulni a civil dialógust. Hogy ne
csak ordítozzunk egymással, és hogy a „jelzők” ne pótolhassák az
„állítmányokat”. Valamint, hogy egy orbitális, de nem megkerülhető közhelyet is
idebiggyesszek: ez igencsak munka és időigényes. És persze tudom, hogy vészesen
fogy az az idő, - már csak biológiai okoknál fogva is -, ami rendelkezésünkre
áll, de mégiscsak létrejöhet az a „szellemi gömböc”, amely legalább a változások
intézményesüléséig – a jelenlegi instabil helyzetéből – a stabil, (néhány
fontos alapkérdésben és mechanizmusban való megállapodás) állapotába kerül. Ha a
DEKA találkozik – mert elkerülhetetlen, hogy így legyen - a szegedi miskolci,
nyíregyházi, pécsi, győri, kaposvári, szolnoki majd a döröskei, nyírbogáti,
mátraszentimrei gondolatokkal – akkor megformálódhat az átmeneti stabilitáshoz
szükséges tudás. Legalább adjunk ennek esélyt! Nem pártok helyett, hanem forrást
kínálva a demokratikus pártoknak.
A másik tárgya a kritikámnak: írások tucatjaiból hiányzik az
egészséges önreflexió. Egyre többen veszítik el türelmüket, egyre többekből
hiányzik a saját megnyilvánulásaikban, kinyilatkozatásaikban való kételkedés.
Elfelejtettük feltenni a kötelező kérdést: biztos igazam van? Az így-úgy
csoportosított tények vezethetnek más eredményre is? Hiánycikk lett az a
normális értelmiségi attitűd, hogy képesek vagyunk saját magunkat,
cselekedeteinket, mondatainkat más szemszögből, más, ha nem is semleges, de
legalább többé-kevésbé elfogulatlan helyzetből vagy helyzetekből látni. És itt
nem egyszerűen (egyszerűen?) az „Ülj át a másik oldalra, ülj a másik székébe!” ismert
megközelítésre gondolok, hanem kínkeserves belső utakra: szembenézni mindazzal,
amit elrontottam, nem hárítani, hanem vállalni a felelősséget önmagamért, sőt a
velem közvetlenebb kapcsolatban állókért is! „Az intelligenciám nem a
bőrfelületemig tart. Az intelligenciám az humán network, amelyre hatással
vagyok.” - írja Howard
Gardner pszichológia professzor, és érdemes tanulni tőle. Az önreflexió
hiányának biztos jele a legyintés. Legyintés a kicsire, a most születőre, a ma
még kócosra.
Két ország lettünk (ennél persze több, de íme, a már
említett leegyszerűsítés), két nagyon más kultúrával, jövőképpel és az oda
vezető utakkal. Ezek a párhuzamosok vagy csuda tudja, milyen görbék soha nem
találkoznak már a magyar horizonton. Nyugodjunk bele. Fogadjuk el. (Éppen hasonló gondolatot fejteget Gyurcsány
Ferenc az évértékelőjében.) Egyik ország se fogja már legyőzni a másikat. Megint
csak idő, türelem és sziszifuszi munka, hogy kiderüljön, a délibáb vagy a
földhözragadt valóság az, amit választ a többség.
Mindenkinek jár még egy esély. A másik Magyarországnak is.
Az írás megjelent Galamus portálon 2015. február 1-én.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése