![]() |
Bölcs Leó bizánci császár hódolata. 9.századi mozaik |
A besenyő támadás elől nyugatra tartó magyarok harci stílusáról és modoráról így számol be Bölcs Leó bizánci császár (886–912) Taktika című hadtudományi munkájában: „Ámde
szólni fogunk a türkök [magyarok] szervezetéről és hadirendjéről, mely
keveset vagy mit sem különbözik a bolgárokétól; hogy férfiakban gazdag
és szabad ez a nép, és egyéb pompát, a bőséget mellőzvén, csupán arra
van gondja, hogy vitézül viselkedjék a maga ellenségeivel szemben. Ez a
nép tehát, amely egy fő alatt áll, fellebbvalóitól kemény és súlyos
büntetéseket áll ki elkövetett vétkeiért, és nem szeretet, hanem félelem
tartja őket féken; a fáradalmakat és nehézségeket derekasan tűrik,
dacolnak a hőséggel és faggyal és a szükségekben való egyéb
nélkülözéssel, mint afféle nomád nép. A türkök [magyarok] törzsei
fürkészők és szándékaikat rejtegetők, barátságtalanok és
megbízhatatlanok, telhetetlen kincsszomj rabjai; semmibe se veszik az
esküt, sem szerződéseket nem tartanak meg, sem ajándékokkal nem
elégszenek meg, hanem mielőtt az adottat elfogadnák, fondorlaton és
szerződésszegésen törik a fejüket. Ügyesen kilesik a kedvező alkalmat,
és ellenségeiket nem annyira karjukkal és haderejükkel igyekeznek
leverni, mint inkább csel, rajtaütés és a szükségesekben való
megszorítás útján.”
Tehát, ha jól értjük, Bölcs Leó szerint eleink – némi
leegyszerűsítéssel – szabadságszeretők, vitézkedők és megbízhatatlanok
(szerződésszegők) voltak, ez utóbbi jellemvonás egészen pontosan a
bizánci császár szerint így hangzik: „álnokságuk miatt minden bizalomra
érdemetlenek”. Történészek, szociológusok és szociálpszichológusok
szívesen hivatkoznak erre a jellemismére, vitatva, árnyalva vagy éppen
megerősítve, említsük a legizgalmasabb megközelítések létrehozói közül
csak Rónay Jácint, Szekfű Gyula, Bibó István, Hunyady György vagy
Csepeli György nevét.
Most azonban nem – nagyon nem – nemzetkarakterológiával, a nemzetek
jellemével szeretnék foglalkozni, hanem földhözragadt módon az érdekel,
hogy miért elválaszthatatlan része a hazai politikának a hazudozás.
Miért hiányzik teljességgel az „M”, azaz a moralitás-faktor? Miért nem
maradt a rendszerváltással az „átkosban” a valótlanságokat meglovagoló
körmönfont politizálás? Miért hazugságból, csúsztatásból,
féligazságokból építenek papírkatedrálist a magyar politika fő- és
mellékszereplői? Miért kifizetődőbb hazudni, mint igazat mondani? Miért
jó a társadalom nagy hányadának olyan környezetben élni, ahol „semmi
sincsen egészen úgy”? Mit pótol, mit helyettesít a permanens politikai
hazudozás?
Kezdjük a végéről, mit pótol, mit helyettesít a permanens politikai
hazudozás? Nos, természetesen mindenekelőtt a gyerekszobát. Senki nem
születik hazugnak, de ha a közvetlen környezetben ez a minta, akkor
(kényszerből, létfenntartásból, vagy csak nettó sunyiságból) nagy az
esély a mintakövetésre. Aztán, ha a szocializáció során az egyén egy
zárt közösségben csak saját magában, saját élményeiben és
felfedezéseiben meg a saját vezetőiben találja meg a követendő erkölcsi
motívumokat, ugyanakkor kizárja vagy felületesen kezeli mindazt, amit a
környezete közvetít a számára, szintén könnyen választhatja a tévutat. A
fiatal politikus hamar rájön, hogy egy hazugságon csak nyerni lehet,
veszíteni nem. Ahol állami elvárás a hazudozás, ahol intézményes norma a
mellébeszélés, ott természetesen simul ebbe a közegbe a hazugság. Ez a
természetes: az a „normális”, az elfogadott, ha a politikus hazudik, és
az a rendszeridegen, ha kiesik a szerepéből, és véletlenül igazat mond.
Orwell Igazság Minisztériumának jelmondata, ma is a középületeken
ragyog:
A HÁBORÚ: BÉKE
A SZABADSÁG: SZOLGASÁG
A TUDATLANSÁG: ERŐ
A SZABADSÁG: SZOLGASÁG
A TUDATLANSÁG: ERŐ
A baj csak az, hogy már Orwell fordított világa sem igaz. Az
Orbán-rendszer lényege, hogy semmi sem igaz: nem jutunk el a valósághoz
egyszerű negációval, a dolgok ellenkezőjére fordításával, tükrözésével,
feje tetejére állításával. Semmi sem biztos, csak a hazugság. Már a
mérték sem számít: a pitiáner tyúklopást a mediatizált politika drámává
nagyítja, míg a százmilliárdos lenyúlás egy kézlegyintéssel és két
győzelmi hír közé való beszorítással elintézhető.
A politikus személyiségének fontos aspektusára világít rá Csepeli György, amikor azt írja: „A
politikai célok evilágiak. Az eszközök azonban, melyek révén a célok
megvalósíthatók, kívül vannak a kulturális és morális konvenciókon: a
fenségesség és az aljasság tereiből származnak. Nem is alkalmazhatók
másképpen, mint a hit, a bizalom, az elfogadás szociálpszichológiai
közegébe való beágyazás révén. A politikusnak nem feltétlenül kell hinne
bármiben, de benne magában mindenkinek hinnie el, másképpen elveszett, s
helyét át kell adnia másnak, akiben hisznek.”
Hegel „különös szubjektivitásnak” nevezi a politikusok személyiségének belső világát, amikor például a római császárokról ír: „Az
imperátor személyében a különös szubjektivitás teljesen mértéktelen
valóságot kapott. A szellem egészen magánkívül jutott, mivel a lét és az
akarás végessége korlátlanná lett. A császár akaratának nincs határa,
csak az, hogy ember volt. […] A különös szubjektivitásnak a maga teljes
szabadosságában nincs bensősége, nem néz sem előre, sem hátra, nincs
megbánása, se reménye, se félelme, se gondolata – mert mindez szilárd
meghatározásokat és célokat foglal magában, itt azonban minden
meghatározás teljesen véletlen. […] A római imperátorok állása páratlan a
maga nemében. Nekik minden lehetséges, minden ötletüket végrehajtják,
minden élvezetük csak múló, s új élvezeteket keresnek, hogy újakat
ébresszenek.”
Hajszálpontos, mit sem számítanak az évszázadok. Ráadásul egy
mentálisan végletesen legyengült társadalomban a hatalom legfőbb
birtokosa hosszú távon élvezheti az önkényt, komoly társadalmi erő nem
akadályozza a tobzódását. Gátat paradox módon csak a véletlen jelent, az
olyan ismeretlen, kiszámíthatatlan történés, amely nem tervezhető, nem
belátható, nem modellezhető.
Hogy ez miért jó a társadalomnak? Nos, a kérdés így sohasem merül fel
a hétköznapokban. Egy beteg, erőtlen társadalomnak nincsenek valóságos
reakciói. Csak kevesen fogták fel például Horváth András rendszeridegen
bátorságát: normális országban százezrek tiltakoznának az eset és a
NAV-módszertan ellen, nálunk talán kétezer tüntető mutatta magát a
hatalom permanensen késő kakukkos órája által lefutóbolondozott ember
mellett. Vagyis: a társadalomnak nem jó, de ez nem számít! Már semmi sem
számít! Nincs adott szó, nincs pályázat, nincs verseny, nincs törvény,
pont a morál lenne fontos?
„M”-faktor? Moralitás? Ugyan! És ha valaki csak Orbánt és szánalmas
udvartartását látná maga előtt a fentiek nyomán, súlyosan téved. Persze:
a mérték és arányok mások, de hiányzik az „M”-faktor az ellenzék
jelentős részénél is. A jelenség, sajnos tipikus. Senki, de senki nincs
például a szocialista pártelnök környezetében, aki megmondaná neki,
egyenesen a szemébe, hogy az optimizmus szükséges, de nem elégséges
feltétele a választási győzelemnek. Néhány egészen apró dolog még
hiányzik az álmok megvalósulásához a hiten és reményen kívül is. És most
tényleg nem az a kérdés, hogy az ismert interjú után
az asztalra dőlve röhögnek-e a Der Standard újságírói – ahogy az egyik
olvasó írta a Népszabadság tudósítását követő kommentjében –, mert ez a
magánügyük. A kérdés igazából az, hogy morálisan alkalmas-e a legnagyobb
ellenzéki párt a kormányváltásra.
Természetesen itt nem Mesterházy Attila személyéről van szó, hanem
arról, hogy most füstöli el az ellenzék utolsó esélyeit egy
reakcióképtelen, a vakhit csapdájába szorult szervezet. És
hangsúlyoznám, a szervezetről beszélek, nem Mesterházyról, ő ugyanis
menthetetlenül foglya a saját illúzióinak. Már nem tud visszalépni, mert
akkor vége a politikusi pályának. Így csak az államférfiból porlad el
valami, hely ettől még marad a parlamentben. De hogy egy sokat látott és
tapasztalt szervezetből senki ne ismerje fel a veszélyt, és ne
reagáljon még akkor sem, amikor már a székház portása is tudja, mekkora a
baj, nos, ez már súlyos morális és szervezetszociológiai probléma.
Félreértés ne essék: egy ellenzéki politikus nem mondhatja azt, hogy
„hát én bizony nem látok semmi esélyt a győzelemre, de ha már a
gyerekeknek megígértük, akkor induljunk el a választásokon…”, értem,
hogy a győzelembe vetett hit nélkülözhetetlen. De a politikusok közül
azt ma csak Orbán Viktor engedheti meg magának – a saját képére és
hasonlatosságára teremtett kétharmados parlamentjével a háta mögött –,
hogy elszakadjon a valóságtól, és fittyet hányjon a társadalmi
realitásokra. Egy ellenzéki politikus a kötelező optimizmus mellett is
tartozik a választóinak annyival – gondolhatnánk gyógyíthatatlan
naivitással –, hogy legalább a kampánystartnál ne verje át őket.
Tudom, elképesztően kevés az idő, kampány van, „minden szuperül ki
van találva”, ilyenkor egyszerűbb a nyakat behúzni, gallért felhajtani,
nem nézni se jobbra, se balra, hanem menni, menni, csak menni… de hová
is?
Nem kell nagy jóstehetség hozzá, hogy ez a nem is olyan hosszú
menetelés nem a kétharmados ellenzéki győzelemhez vezet. Ha egy
szervezet úgy épül fel, hogy elutasít minden, a társadalomból érkező
jelzést, mert az nem stimmel a kampányprogramhoz, ha képtelen kezelni
egy nem túl bonyolult együttműködési problémát, ha tehetetlen a saját
dogmává erőltetett előítéleteivel szemben, akkor hogyan vállalkozhat egy
nagyságrendben sokszorosan nagyobb feladatra, egy csődbe került ország
felemelésére? Milyen politikai, szakmai, morális tőkével rendelkezik az a
szervezet, amelyikben „a sokaság ezt kiáltotta: Barabbást! És rémülten
néztek egymásra, mert külön-külön mindegyik ezt kiáltotta: A
názáretit!”? Milyen szervezet az, ahol nincs erő, bátorság a felismert
tudás kinyilvánítására? Milyen szervezet az, ahol az aktivisták a kertek
alatt átszökdösnek egy másik alakzathoz, mert egy nyilvánvaló
kisebbségben is szabadabbnak érzik magukat? Milyen szervezet az, ahol a
valódi politikai súlyt képviselők egy tanácsadó testületben válnak szép
lassan súlytalanná? Miért zabálta föl egy megújulásnak címkézett
fideszesedés a maradék józanságot is? Milyen ellenzéki szervezet az,
amelyik a rendszerváltás legrosszabb, leggyalázatosabb kormányzása alatt
is folyamatosan „stabilizálódik”, de érdemben és lehetőségeihez képest
nem növekszik? Milyen szervezet az, amelyik eltűri, hogy a maradék
tartományon belül ugyanaz a médiapolitika érvényesüljön, mint amit a
kormánypárt képvisel? Milyen szervezet az, ahol a Szanyi-Török-Horváth
Bermuda-háromszögben úgy tűnik el a 80 feletti IQ, mint a kámfor? Milyen
szervezet az, ahol nincs valódi dialógus, szembenézés? Tessék
tetszőlegesen kiválasztott 100 bizonytalan szavazót megkérdezni, hogy
szerinte mit akar az MSZP: tanulságos válaszok születnének.
Attól, hogy Mesterházy rendszeresen felkarcolja heti blogjában a
barlang falára az ellenséget, aztán testületileg megdöfködik, még nem
győzték le. És mindjárt ki kell kászálódni a barlangból, mert jönnek a
bölények. Hát, elvtársak, ez így, ebben a formában nem éppen
sikergyanús…
Nincs, semmi kedvem sincs újra mantrázni az egyetlen matematikailag
és morálisan lehetséges megoldást, látszik, teljesen fölösleges. És
reménytelen, mert összefogást hazudni semmibe se kerül. De az
„M”-faktor, a moralitás hiánya – az életünkbe.
Örömhír: éppen meghozta a postás Orbán személyes karácsonyi üdvözletét,
és mint az érintettől tudom, Rogán is, tulajdon M-faktoros kezével,
megsimogatta Karola nénit a kedvezményes karácsonyfa árusításnál!
Halleluja!
(Az írás megjelent a Galamus-csoport oldalán 2014. január 8-án
http://www.galamuscsoport.hu/tartalom/cikk/349849_az_m_faktor)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése