Jules Winnfield: Mi?
Vincent Vega: A kis különbségek. Ugyanaz a szar van ott is, mint itt, de azért
valahogy egy kicsit más.
(Dialógus részlet Tarantino Ponyvaregény c.
filmjéből)
„A kvóta a morális
imperializmusnak a példája, amit Németország erőltet Európára” – mondta Lázár
János a legutóbbi kormányinfón. Lázár szereti átvenni a Várkapitány
szófordulatait, azokat a fényes bölcsességeket, amelyeket illik mantrázni azt
követően, hogy igazgyöngyként gurultak ki a Kapitány száján. Merthogy szép
találmány a „morális imperializmus” kifejezés, természetesen személyesen a Kapitány
(vagy a táskás haver, de ez mindegy is) verbális innovációja. Azt
kellene értenünk alatta, hogy Orbán nagylelkűen nem vitatja el Németországtól
azt a jogot, hogy döntsön arról, hogy mindenkit beenged-e vagy mindenkit
elutasít a menekült/bevándorló/migráns populációból. A Kapitány gondos
koreográfiával üzente meg Merkelnek, hogy Magyarország nem szeretne egy tömeges
bevándorlás hatására megváltozni. Magyarország (értsd: Orbán Viktor) elfogadja
Németország döntését, de elsősorban azt kéri Németországtól, az ne legyen
Magyarországra nézve kötelező. “Ne legyen morális imperializmus” –
fogalmazott a végvári kapitány. Mi úgy szeretnék úgy kezelni a migráns válságot
(sic!), ahogy mi akarjuk! Mi, akik már megvédtük egyszer Európát a muszlim
áradattól, mi történelmi tapasztalatból tudjuk, hogy kell ezt csinálni!
Nos, a moralitástól érthetően
menekül a Várkapitány, mint a pokol ügyvezetője a tömjénfüsttől, hát még annak
álnok imperialista változatától! Nem lenne most könnyű felidézni olyan
momentumot, amikor a Várkapitány menekültekkel kapcsolatos döntéseiben a
moralitás akárcsak mákszemnyi szerepet játszott volna. A pengedrótos
fogadjisten, a pályaudvaros skanzen kialakítása, a menekültek törvényi és
persze tettleges megrendszabályozása, a „tartás körülményei”, a „migránsok
terelése” szóhasználat az udvari médiában - nem könnyen illeszthető a
reformáció erkölcstanába. Közben ne felejtsük, hogy az új tájhivatali főnök még
frakcióvezetőként alázatosan kérte a kormánytól (nyilván, miután a kapitány
megmondta, hogy mit kérjen), hogy indítsa el a megélhetési bevándorlásról szóló
nemzeti konzultációt, és hozzátette, hogy nincsenek erkölcsi kötelességeink
ezekkel az emberekkel szemben. A meghitt keresztény mondatokra hasonló
meghittséggel reagált Mária országának egy nyolcada: „Ki velük, nem kérünk
belőlük!”. Innen már fáradtság nélkül kijelenthető, hogy „a magyarok úgy
döntöttek…” A farkába harapó kígyó, mint kommunikációs trükk, ezúttal is úgy
működött, mint a magyar reformok: hibátlanul.
Nehezen fedezhetjük fel a
moralitást abban a magatartásban, amelyik egyik oldalról szervilis
bokacsattogtatással a bajor miniszterelnök végvári kapitányának nevezi magát,
másik oldalról a nemzetállami szuverenitás tizenkilencedik századi lemezét
rakja fel a sajtótájékoztatókon.
"Köpönyegét csak a dilettáns forgatja önerejéből; a
profik rábízzák a szelekre." – írja a
moralitás filozófusa, Ancsel Éva. A Végvári Kapitány, miután látta, hogy szembemenetele
Európával biztos kudarc, hat pontjából gyorsan négyet átvett az uniós
tervezetekből, és úgy tesz diadalittasan, mintha nem egészen mást mondott volna
néhány héttel ezelőtt. Használt uniós
szobapapucsokba igyekezett belebújni, de ez a csoszogás újabb nemzetközi
kudarcot hozott a számára. Itthon persze a „táplálékláncon” tartott
kormánymédia újabb sikertörténetként prezentálja a brüsszeli szereplést.
Miféle
moralitás diktálja azt a kormányzati cselekvéssort, amelyik egyik oldalról
teleharsog mindent azzal, hogy Magyarország betartja a schengeni megállapodást
és szigorú regisztrációhoz köti a menekültek továbbhaladását, másnap pedig
ezrével maga szállítja az osztrák határra - regisztráció nélkül - a
menekülteket? Miféle? Hát, elasztikus. Ez a „semmi nem számít” unortodox
moralitása. Nem számít, a velünk fizettetett és kudarcot vallott kerítés, a
költségvetés újratervezése, nem számít élő erő, nem számít a hisztériakeltés –
miközben a történelmi kihívás nagyon is valós. De a kapitány tudja, nem valódi
megoldás kell, hanem „nokedli-kommunikáció”, szöveg, amit rágás nélkül lehet
nyelni. Napirenden kell maradni, és addig jó, amíg „a káosz a rend”.
Pengekerítés a gondolkodásnak, a szolidaritásnak, az erkölcsnek. A menekültáradat
generálta „helyzet”, mint színházi paraván, mobilan hasznosítható: nem tudunk
most csipcsup egészségügyi, szociális, oktatási kérdésekkel foglalkozni, hiszen
most árvíz van, megyünk Sanyival gumicsizmában a gátra! Tóni pedig - mivel
ugyebár kétfrontos harcba kényszerültünk – teljes miniszteriális erejével szembeszáll
a morális imperializmussal. Ha harc, legyen harc! Elvégre nem jókedvünkből
tesszük…
Az írás megjelent a Népszabadság 2015. szeptember 28-i számában
Az írás megjelent a Népszabadság 2015. szeptember 28-i számában
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése