Csak semmi káröröm, semmi fellélegzés, semmi zokogás tisztelt hölgyeim és
uraim! Perkáta sodró történelmében csak egy momentum a nagyközség 6 tagú
önkormányzatának egyhangú döntése: nem állítanak szobrot Vitéz nagybányainak.
Az egyhangúságot azért érdemes hangsúlyozni, mert ugyanez a büszke egyhangúság
jellemezte a korábbi, szoborállító szándékot is: egységben az erő, „Lélek s
szabad nép tesz csuda dolgokat.” Ez utóbbi idézetet pusztán a
bölcsész polgármesterre való tekintettel írom ide, aki hosszú, a döntést
indokló levelében a „több is veszett Mohácsnál” jövőbe tekintő attitűdjével
jelezte: márpedig szobor lesz, hiszen áll a talapzat, és „a visszavonó döntés miatt torzóvá vált helyszínen szükséges egy
közterületi emlékmű kialakítása.” Szeretett közösségéhez írott levelét így zárja:
„… 5 téma vagy személy kerülne fel szavazásra, akik mind a magyar (és
perkátai) történelemhez kapcsolódnának és a kattintó szavazópolgárokra bíznánk
a döntést, ahogy javasolva volt a mostani időszakban. Alfabetikus sorrendben:
Attila, Győry Teréz, Hunyadi János, Szent István és Turul. Kérem, vegyenek
részt a konzultációban, hogy elkerülhessük az elmúlt hetek nyomasztó emlékeit
és egy megalapozott döntéssel tudja szépíteni az önkormányzat és a majdani
alkotók Perkátát.” Kérem az olvasót, ne ragadjunk le a fiatal bölcsész
nyelvi bukdácsolásain, a perkátai lónak is négy lába van, mégis…, tekintsük
inkább pegazusnak és hátára pattanva szárnyaló gondolatokkal segítsük a történelmi
döntést, és a meglévőek mellé keressünk, újabb lehetőségeket, amelyek méltók a
talapzathoz! Ne legyen bennünk gyomortájékról induló savanykás érzés attól,
hogy polgármester urunk azt is írja egy másik levélben, hogy „…bevallom, néhány nappal ezelőttig nem
ismertem Orbán Viktor miniszterelnök Úr 2015-ös nyilatkozatát egy Horthy Miklós
emlékmű kapcsán, azért sem, mert egyrészt miniszterelnök Úrral nyilván nem
mozgok egy munkaköri pályán, az ő feladatköre és felelőssége több ezerszeres
hozzám képest, másrészt nem küldik le hozzánk betanulási és visszakérdezési
szándékkal Orbán Viktor nyilatkozatait. Tehát azért nyilatkoztam azt, hogy nem
érzek ellentmondást Orbán Viktor 2015-ös nyilatkozata és mostani perkátai helyi
szoborállítási ügy között, mert miniszterelnök Úrral nem konzultáltam ebben a
kérdésben, ahogy nyilván más helyi kérdésben sem, de főleg azért nem, mert neki
egészen más szintű feladatai vannak."
Ezek után szerintem a polgármester úrnak felesleges önéletrajzokat
gyártani, a fenti sorok minden kaput megnyitnak a Nemzeti Együttműködés Rendszerében. De fordítsuk figyelmünket a javaslatokra:
Attila: nem rossz javaslat, a National Geographic
légifelvétele alapján brit tudósok minden kétséget kizáróan megállapították,
hogy itt lehetett a hun király sírja, sőt itt pihent meg balkáni hadjáratát megelőzően
egy ma is látható szederbokor tövében, szemét az égre emelte, mert a hunok istene
egy pacsirta képében győzelmet jósolt neki. Itt most helyhiány miatt nem térünk
ki Attila (magyarul és örményül Atilla) magyar irodalomban betöltött szerepére,
lendüljünk át azon az apróságon, hogy – Bóna István történész szerint – nem hármas
arany ezüst, vas koporsóban temették el, mert a ferculum (szemfedő) és a
coperculum (koporsó) szavakat cserélte fel az utókor, és a hunok nem „használtak”
fémkoporsókat, csak fakoporsókat. A napnál világosabb hogy a közeli Dunaújváros
(leánykori nevén Dunapentele, keresztapja nevén Sztálinváros) ősi kohói szolgáltatták
a vaskoporsó anyagát. Összegezve: isten ostora kiváló opció!
Győry Teréz: A grófnő eredetileg egy perkátai földbirtokos
családból származott. (Mária Teréziától Radványi Győry Ferenc (IV.) 1775.
június 25-én kapta meg Perkátát, ahová vincéseket telepít le, iskolát alapít,
saját költségén római katolikus templomot építtet.) Győry Terézia a konzervatív
eszméket képviselve, az uralkodóház elkötelezett hívének, az egyház
támogatójának és a szegények gyámolítójának bizonyult. Számos hitbuzgalmi és
szociális akciót indított és vezetett sok-sok éven át, többször volt elnöknője
a Szent Szív Zárdabeli Úrnők kongregációjának. A vérnősző Attilával szemben jó
választás lehet!
Hunyadi János: Végül is... ő is Magyarország kormányzója volt,
no, meg erdélyi vajda, mellette szól, hogy fia, Mátyás nevét viseli a helyi
általános iskola, sőt egy délre tekintő Mátyás mellszobor is van már a községben,
közvetlenül Pongrácz Gergely szobrának szomszédságában. A „törökverő” becenév
azonban, a megbonthatatlan Orbán-Erdogan kapcsolatok miatt kínos lehet.
Szent István: nagy királyunknak szobrot állítani kötelesség,
kérdés az időpont, mert nehezen kikerülhető István idegenekkel kapcsolatos
vonzalma (intelmei Imre herceghez, stb.), per pillanat nem kurrens téma, de az
idő neki dolgozik.
Turul: díszmagyarba öltöztetett (Ottlik) szent
madarunkat megszoborni büszke tett, a Kedves Vezető 2012-ben Ópusztaszeren erős
indokot szolgáltatott: „a turul a magyarok ősképe, melybe mindenki
beleszületik, (…) a turulmadár pedig a most élő, a már meghalt és majd
megszülető magyarok nemzeti azonosságának jelképe." Punktum.
Azt remélem, lesznek még alternatívák, hiszen a választás lehetősége
egyben szabadságunk biztosítéka. Vessünk egy pillantás Perkáta heraldikailag
tökéletes, csücskös talpú, négyelt, vörös-kék pajzs alakú címerére és máris
inspirációkhoz jutunk.
Perkáta címere |
Perkáta: a címer jobb felső, (vörös) mezejében lebegő
Perkáta-virág, a község névadó növénye amelyről egy korai tiszta forrás azt
írja, hogy: „Növénynem az öthímesek
seregéből és egyanyások rendjéből; bokrétája töltséres; ráncbaszedett, kinyilás
előtt öszvesodrott, csúcsos, kúpos hegyü; bibéje gombos, gömbölyű, minden faja
felfutó száru. (Ipomoea. L.). Nevét valószinüleg bokrétájának pergére sodrott
alakjától kapta, mintha eredetileg pergéte volt volna.” Pergére sodrott bajuszunk alatt kijelenthetjük
igen jó, önazonos választás, arról nem is beszélve, hogy a töltsér (tölcsér) a tudás és
tanulás szimbóluma.
Arany búzakalász: a címer jobb felső (kék) mezejében lebeg. Az
élet, a kenyér, a bőség és a rezsicsökkentés szimbóluma. Már a kínaiak is azért
választották testvérnagyközségnek 52 évvel ezelőtt, mert a Kínai
Népköztársaságból az akkori Sztálinvárosba érkező delegáció az ipari
kapcsolatok mellett mezőgazdasági kapcsolatot is keresett, és a közeli
Perkátára esett a választás. Az azóta is gyümölcsöző, rendszerváltásokon
átívelő kapcsolat jövőjét biztatónak gondoljuk. Perkáta hivatalos partnere
Peking (na jó, Huaxiang, amely Peking Fengtai nevű kerületének egyik városrésze)
de ez a zárójeles, kákán is csomót kereső megjegyzés a jövő fényét nem
homályosíthatja el.
Nyíllal átlőtt lebegő kétfarkú (!) arany
oroszlán: (a címer Jobb alsó (kék)
mezejében ágaskodó, kettős farkú aranyoroszlán, melynek nyakát balról arany nyíl
szúrja át) különösen alkalmas térplasztikai megjelenítésre. Az e tájon őshonos,
erőt sugárzó oroszlánt a magyarok nyilai ejtik el, de hét lelke van, ugyanannyi, mint a
magyar törzsek száma, az egyensúly helyreáll.
Aranyeke és csoroszlya: (A bal alsó, vörös mezőben lebegő, oválisan
elhelyezkedő arany pálmakoszorú, melynek felül nyitott részében enyhén talpas
Krisztus-kereszt található, metszéspontjában 3 sarjadó arany – szintén őshonos
- pálmalevéllel, középen balról lebegő aranyeke, jobbról csoroszlya látható.)
- alig szorul magyarázatra. Az istenadta nép, amely „körömmel is felás
termőtalajt” a legfontosabb munkaeszközét emeli a talapzatra, aranyozott
változatban.
És akkor még csak a címernél tartunk.
De ha már turulszárnyon szárnyalhat a gondolat, csak felvetem:
Lőrinc szobor: A szintén Fejér megyéből induló üstökös, Új
Ember szimbólum, a tehetség, a tudás, a szorgalom, a fáradhatatlanság, az igaz
barátság és hűség megtestesítőjének, Mészáros Lőrincnek kétszeres életnagyságú
szobra.
Viktor szobor: A Tienanmen
téren koszorúzó, büszke és eltökélt vezető szobra: „magas homlok, messze néző
szem, kemény ököl”, kissé korpulens, ha nem is délceg, de a stabilitást és
biztos jövőt jelképező, háromszoros életnagyságú bronzalkotás.
A szabadság arkangyaljai : Putyint, Erdogant, Hszi-csin Pinget,
Lukesankat és Orbánt ábrázoló kompozíció, amelynek érdekessége, hogy a mosolygó
alakok mindkét keze valamelyik másik kolléga zsebében pihen.
Szélkakas: az aktuális szélirányt jelző élesen csikorgó
rézkakas, amely bármikor levehető és a fentiekben felsorolt, Perkáta Művelődési
Központjának szoborparkjában őrzött szoborkompozícióra cserélhető. Munkahelyet
teremt (őrzés, kihelyezés, szerkezetjavítás, a talpazat feliratának
változtatása, stb.)
Természetesen ömlenek az ötletek, a magyar szellem innovációja még sok
meglepetést hozhat.
Bevallom, ha volna bátorságunk felnőni a feladathoz, a perkátaiak nevében
és érdekében (akik helyesen, az országos televíziókból értesültek a tervezett
szoborállításról) ragaszkodnék a csupasz és már elkészült talapzathoz. A közeljövőben
a talapzat avatón K. Csenge Emese 5. osztályos tanuló Petőfit szaval
(hányatott sorsú kerámiaszobra van Perkátán): „Ott vagyok honn, ott az én
világom”, majd az énekkar elénekli a kedves vezető nótáját, hogyaszongya:
Sárga cserép csengő cseng a csikaja nyakán.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése