A felháborító eset lényege ismert: néhány napja a 3-as metró
Kálvin téri állomásán a jegyellenőrök egy fiatal nő bérletét hamisnak ítélték,
ezért őt pótdíjjal büntették. A nő anyja a rendőrök segítségét kérte, akik a
kapitányságra vitték az utast és az ellenőröket is. A rendőrök a nőt
előállították, rabosították, és több órán keresztül egy zárkában tartották.
„Bár a BKK számára jelenleg rendelkezésére álló információk
alapján a jegyellenőrök a jelenleg hatályos szabályoknak megfelelően jártak el,
azonban a helyzetre való tekintettel
Dr. Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója levélben kér elnézést az érintett
utastól, emellett egy egész éves bérletet kínál fel számára.” – olvasom a BKK
honlapján a közleményt.
Remélem a sértett – a helyzetre való tekintettel - visszautasítja
ezt a jegyellenőrtől a vezérigazgatóig ívelő otrombaság-sorozatot, peres úton
szerez érvényt jogos kifogásának és kap - bírósági ítélettel - jogi és anyagi
elégtételt. Morális elégtételt természetesen egy vezérigazgató által írt
bocsánatkérő levél nem adhat, ez a legkevesebb, - mondhatnám kutya kötelessége
megtennie - amit a történtek után megtehet Dabóczi Kálmán.
Nem tudom, hogy Dabóczi úr volt-e már rabosítva, de ha úgy
gondolja, hogy a 217 960 Ft értékű éves
bérlettel és egy „oppardon levéllel” rendezhető mindaz, ami a sértett hölggyel
történt, akkor nem pusztán súlyosan téved, hanem valami olyasmit képvisel, ami
tűrhetetlen és elfogadhatatlan egy közüzem vezetőjétől.
Először is semmilyen
jogcímen nem ajándékozunk közpénzt - a köz, vagy annak képviselője
felhatalmazása nélkül. A BKK - Budapest Főváros Önkormányzata által alapított
zártkörűen működő egyszemélyes részvénytársaság, és annak Dabóczi úr nem
tulajdonosa, nem részvényese.
Másodszor, Dabóczi
úrnak, aki korábbi praxisában dolgozott egy részvénytársaság kommunikációs
tanácsadójaként, megfordulhatna a fejében, hogy ajánlata nem valamiféle
fájdalomdíj, kompenzáció, nem a sérelmek orvoslásának gesztusa, hanem ügyetlen,
lekezelő attitűdű magatartás. Nem egy lejárt szavatosságú árut kell kicserélni ugyanis
egy hibátlanra, nem a sértett hölgy utazását rontották el „csapatmunkában”,
hanem az érintett emberi méltóságába, és - rendőri segédlettel - a személyes
szabadságába tiportak bele Dabóczi munkatársai.
Harmadszor, nem csak
a hölgyet érte kár, hanem a közlekedési vállalat minden tényleges és
potenciális utasát, ezen kívül a tulajdonost és természetesen a BKK minden
tisztességes dolgozóját is azáltal, hogy az amúgy is megtépázott tekintélyű BKK
egyetlen olyan értéke csorbult, amit más-más oldalról maradék presztízsnek,
goodwill-nek, hírnévnek, vagy imázsnak is nevezhetünk. Lehet új autóbuszokat,
villamosokat venni, információs táblákat beszerezni, ezek anyagi-technikai
kérdések. De cégkultúrát építeni csak hosszú évek alatt lehetséges. Lerombolni,
- a jól prezentálható példa alapján – akár néhány óra alatt is „sikerülhet”. Vagyis,
tisztelt Dabóczi úr, minden
sértettnek, károsultnak jár az Ön bocsánatkérő levele.
Negyedszer: mindazt,
amit a szégyenletes eset kapcsán intézkedésként feladatként megfogalmaztak, már
rég napi rutinnak kéne lennie és nem egy krízishelyzet
vészforgatókönyvének. A kiadott
közleményükben némi ellentmondásra utal, hogy egyrészt azt állítják, hogy
„a BKK számára jelenleg rendelkezésére
álló információk alapján a jegyellenőrök a jelenleg hatályos szabályoknak megfelelően
jártak el”, másrészt tüzetesen kívánják vizsgálni, hogy „a konkrét esetben
megfelelően viselkedtek-e a jegyellenőrök”.
Talán azon is érdemes elgondolkozniuk, hogy a „megvizsgáljuk annak
lehetőségét”, „megoldást keres az olyan helyzetekre”, a „2017 végéig
lépcsőzetesen kiépülő elektronikus jegyrendszer” megfogalmazások takarója alól
kilóg a lóvasút kereke: igen rossz állapotban méltóztatnak lenni, mind fizikai,
mind morális értelemben. Ennek következménye az a szolgáltatás, amit naponta
megtapasztalhatunk. Csak egyetlenegyszer próbáljon meg a vezérigazgató úr a
mobiltelefonjaikkal játszó, rendetlen jegyellenőröktől angolul felvilágosítást
kérni a turistákkal zsúfolt Kossuth-téri metróállomáson… Nem folytatom, de
elvárom az intézkedéseit! Hogy milyen alapon? Én is évtizedekig vevő voltam, és
jelenleg nyugdíjasként is utas vagyok. Ennyi.
A rendőrségről
sajnos nem írhatom le a fenti gondolatsort.
Ott Pintér belügyminisztertől a budapesti főkapitányon át a rabosító
rendőrökig nagyobb a baj, nehezen illeszkednek a biztos urak a polgárokkal való
együttműködés rendszerébe (PER). Teljes brand-cserére volna szükség, de ennek
jelenleg semmi esélye sincs. Biztos állapotjelző, hogy ismét terjednek a
rendőrviccek. Csak már senkinek nincs kedve nevetni rajtuk, a helyzetre való
tekintettel.
www.bkvfigyelo.hu |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése