2015. november 14., szombat

A HELYZETRE VALÓ TEKINTETTEL...






A felháborító eset lényege ismert: néhány napja a 3-as metró Kálvin téri állomásán a jegyellenőrök egy fiatal nő bérletét hamisnak ítélték, ezért őt pótdíjjal büntették. A nő anyja a rendőrök segítségét kérte, akik a kapitányságra vitték az utast és az ellenőröket is. A rendőrök a nőt előállították, rabosították, és több órán keresztül egy zárkában tartották.

„Bár a BKK számára jelenleg rendelkezésére álló információk alapján a jegyellenőrök a jelenleg hatályos szabályoknak megfelelően jártak el, azonban a helyzetre való tekintettel Dr. Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója levélben kér elnézést az érintett utastól, emellett egy egész éves bérletet kínál fel számára.” – olvasom a BKK honlapján a közleményt.
Remélem a sértett – a helyzetre való tekintettel - visszautasítja ezt a jegyellenőrtől a vezérigazgatóig ívelő otrombaság-sorozatot, peres úton szerez érvényt jogos kifogásának és kap - bírósági ítélettel - jogi és anyagi elégtételt. Morális elégtételt természetesen egy vezérigazgató által írt bocsánatkérő levél nem adhat, ez a legkevesebb, - mondhatnám kutya kötelessége megtennie - amit a történtek után megtehet Dabóczi Kálmán.

Nem tudom, hogy Dabóczi úr volt-e már rabosítva, de ha úgy gondolja, hogy a 217 960 Ft értékű éves bérlettel és egy „oppardon levéllel” rendezhető mindaz, ami a sértett hölggyel történt, akkor nem pusztán súlyosan téved, hanem valami olyasmit képvisel, ami tűrhetetlen és elfogadhatatlan egy közüzem vezetőjétől. 
Először is semmilyen jogcímen nem ajándékozunk közpénzt - a köz, vagy annak képviselője felhatalmazása nélkül. A BKK - Budapest Főváros Önkormányzata által alapított zártkörűen működő egyszemélyes részvénytársaság, és annak Dabóczi úr nem tulajdonosa, nem részvényese.

Másodszor, Dabóczi úrnak, aki korábbi praxisában dolgozott egy részvénytársaság kommunikációs tanácsadójaként, megfordulhatna a fejében, hogy ajánlata nem valamiféle fájdalomdíj, kompenzáció, nem a sérelmek orvoslásának gesztusa, hanem ügyetlen, lekezelő attitűdű magatartás. Nem egy lejárt szavatosságú árut kell kicserélni ugyanis egy hibátlanra, nem a sértett hölgy utazását rontották el „csapatmunkában”, hanem az érintett emberi méltóságába, és - rendőri segédlettel - a személyes szabadságába tiportak bele Dabóczi munkatársai.
Harmadszor, nem csak a hölgyet érte kár, hanem a közlekedési vállalat minden tényleges és potenciális utasát, ezen kívül a tulajdonost és természetesen a BKK minden tisztességes dolgozóját is azáltal, hogy az amúgy is megtépázott tekintélyű BKK egyetlen olyan értéke csorbult, amit más-más oldalról maradék presztízsnek, goodwill-nek, hírnévnek, vagy imázsnak is nevezhetünk. Lehet új autóbuszokat, villamosokat venni, információs táblákat beszerezni, ezek anyagi-technikai kérdések. De cégkultúrát építeni csak hosszú évek alatt lehetséges. Lerombolni, - a jól prezentálható példa alapján – akár néhány óra alatt is „sikerülhet”. Vagyis, tisztelt Dabóczi úr, minden sértettnek, károsultnak jár az Ön bocsánatkérő levele.
Negyedszer: mindazt, amit a szégyenletes eset kapcsán intézkedésként feladatként megfogalmaztak, már rég napi rutinnak kéne lennie és nem egy krízishelyzet vészforgatókönyvének.  A kiadott közleményükben némi ellentmondásra utal, hogy egyrészt azt állítják, hogy „a BKK számára jelenleg rendelkezésére álló információk alapján a jegyellenőrök a jelenleg hatályos szabályoknak megfelelően jártak el”, másrészt tüzetesen kívánják vizsgálni, hogy „a konkrét esetben megfelelően viselkedtek-e a jegyellenőrök”.  Talán azon is érdemes elgondolkozniuk, hogy a „megvizsgáljuk annak lehetőségét”, „megoldást keres az olyan helyzetekre”, a „2017 végéig lépcsőzetesen kiépülő elektronikus jegyrendszer” megfogalmazások takarója alól kilóg a lóvasút kereke: igen rossz állapotban méltóztatnak lenni, mind fizikai, mind morális értelemben. Ennek következménye az a szolgáltatás, amit naponta megtapasztalhatunk. Csak egyetlenegyszer próbáljon meg a vezérigazgató úr a mobiltelefonjaikkal játszó, rendetlen jegyellenőröktől angolul felvilágosítást kérni a turistákkal zsúfolt Kossuth-téri metróállomáson… Nem folytatom, de elvárom az intézkedéseit! Hogy milyen alapon? Én is évtizedekig vevő voltam, és jelenleg nyugdíjasként is utas vagyok. Ennyi.
A rendőrségről sajnos nem írhatom le a fenti gondolatsort.  Ott Pintér belügyminisztertől a budapesti főkapitányon át a rabosító rendőrökig nagyobb a baj, nehezen illeszkednek a biztos urak a polgárokkal való együttműködés rendszerébe (PER). Teljes brand-cserére volna szükség, de ennek jelenleg semmi esélye sincs. Biztos állapotjelző, hogy ismét terjednek a rendőrviccek. Csak már senkinek nincs kedve nevetni rajtuk, a helyzetre való tekintettel.


www.bkvfigyelo.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése