2015. november 9., hétfő

MIKOR ELINDUL A VONAT



 
whenonearth.net

„Kisvasút indul a csarnok első vágányról Felcsút – Bicske – Lovasberény –Debrecen – Záhony – Csap –Lvov – Kiev – MoszkvaKazany – Jekatyerinburg – Novoszibirszk – Krasznojarszk – Irkutszk - Bajkál-tó Ulan-Ude -  Ulan-Bator - Góbi sivatag – Peking útvonalon. A vágány mellet kérem, vigyázzanak!” 
Hogyhogy miféle csarnok? Hát az új nemzetközi Felcsúti Pályaudvar – és metróállomás –, Makovetz-stílusú csupa üveg, magosarutafa csarnoka, közvetlen megállóval a Mozdonyvezető szelíd tanyája és a Stadion szomszédságában. Tudják, a Felcsúti Repülőtér mellett, ahol mozgójárda viszi a hagyományosan tehetséges felcsúti polgárokat „a főutcán végestelen végig”.


„Arccal a vasút felé!” – adta ki a jelszót a Masiniszta, legalább is a Propaganda Minisztérium így fordította a Mozdonyvezető azon kijelentését, hogy „ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig".  Svarccal a vasút felé!” koccintanak a környékbeli kocsmákban a potenciális pályamunkások, orbánosan biccentenek hozzá, SVARCcal, nyomják meg a szó elejét, értitek, ugye?! Természetesen ez csak egy szimbólikus kijelentés, egyfajta tréfás-verbális összekacsintás, de mi biztos helyről tudjuk, hogy a Mozdonyvezető nem vacakolna húszvalahány kilométer vaspályával. Aki ezt sem érti, az elveszett ember: Moszkvánál csatlakozik a Felcsúti GT Express a transzszibériai majd a transzmongóliai vonalra – a végállomás (ideiglenesen) Peking. A VIP vagonban (hivatalosan Puskás vagon, a száguldó őrnagy tiszteletére) teljes kényelem, szotyolázó sarok és kolbásztöltő áll a legfőbb közjogiak rendelkezésére. Minden második ablakban hatalmas képernyőn a Puskás Akadémia végtelenített reklámfilmje, valamint Puskás hátrahúzós csele pörög. A VIP-vagon előtt és után 12-12 TEK-es vagon, majd elől hátul egy-egy OV, vagyis oligarcha vagon, majd két rendes másodosztályú Pullman-kocsi következik, az évértékelő beszédek első két sora közönségének, transzkontinentális kellékekkel (hungaricum termékskála, Erzsébet-jegyre is).  George Mortimer Pullman nevét, a jelenlegi amerikai magyar kapcsolatokra tekintettel momentán nem javallott használni. Így, a Magyar Tudományos Akadémia javaslatára – még Záhony előtt - a szerelvény szegedi és borosjenői Gróf Tisza István nevét veszi fel, és a történelmi folytonosságot érzékeltetve Felcsúti Gróf Tisza Express néven robog tovább, az itthon megszokott 35- 40 kilométeres sebességgel. A névadásnál a tudós testület figyelembe vette Varga Mihály takarékossági ötletét, miszerint a Moszkváig az amúgy is a Tisza Express vonalán közlekedő szerelvény neve elé csak a „Felcsúti”, és a „Gróf” szavakat kell arany betűkkel odaírni, a többi változatlan maradhat, hiszen se a „Tisza”, se az „Express” nem volt komenista.


Lovasberény után egy éles kanyarral Debrecen az útirány. A cívis városig elsuhan az urak ablaka előtt a Mészáros-róna (korábban Hortobágy) gémes- és MOL-kutakkal díszített képe, elégedetten néznek össze, amikor Mészáros-kondát terel egy, a Mészáros Művek formaruhájába öltözött kanász, Mészáros-ménest egy karikás ostorát pattogtató csikós, és Mészáros-gulyát (korábban szürke gulya) egy nagybajúszú, nagykalapos ember.

A Délibábon is ott az „M” logó, most vetítette a horizontra a Mészáros Elektronics fényjátékokat előállító üzeme. Az urak büszkék, a tehetség utat tör magának, csak öntözni kell, meghozza az a maga gyümölcsét: „Miénk e föld, erdő, mező, kalásza virága nékünk terem” fütyüli a Mozdonyvezető, még apjától tanulta ezt a kebelfeszítő nótát. A debreceni pályaudvaron áthaladó vonatot és illusztris utasait Kósa Lajos és az átrobogás hírére a cívis városból valamint a környékbeli falvakból összesereglett mintegy harmincezer, nemzeti konzultációra éhes polgár kalapot lengetve köszönti.


A határon a széles nyomtávra való átállás alatt vesztegetés gyanújával kitüntetett határőrök és vámtisztek adózatlan szatmári pálinkát szolgálnak fel, és integető cserkészek éneklik, hogy   „Fiúk fel a fejjel a harsona zeng,/Álljunk csata sorba vidáman!/Ránk vár a világ ez a harc a mienk,/ Katonái vagyunk valahányan!” Ezután már kitárul Kelet kapuja és Lviv (Lvov, Lemberg), Kiev, Moszkva, Jaroszlavszkij pályaudvar. „Za vasz!” koccintanak most már, ahogy illik, Sztolicsnaja vodkával a kíválóságok, de „a vonat nem vár”, már mennek is tovább. Nem csak mögöttük, előttük is nagy út van: a Felcsúti Gróf Tisza Express átszeli a Volga, Vjatka, Káma, Tobol, Tom, Csulim, Jenyiszej, Oka, Szelenga, Zej, Burej, Amur, Hor, Usszuri folyókat. Útközben, előbukkan az Ural kékes vonulata, kedvesen figyelmeztetik majd a Mozdonyvezetőt Pervouralszknál, hogy Európából Ázsiába ért, de ez szinte fölösleges is, a testvériség és a barátság úgy áramlik be az ablakon, mint a felkelő Nap narancs sugara.

Ezután vonatunk szelídebb tájra érkezik, az Ob és Irtisz közötti hatszázvalahány kilométer egyenes és sík vidék egyhangúságát csak „Szlava Velikomu Putyinu!” feliratú hidak és alagutak törik meg. De ne zavarjuk tovább ezt a felhőtlen utazást, Pekingből amúgy is 15 nap múlva élőben jelentkezik a köztelevízió riportere, a gondos előkészítést jelzi, hogy a bejelentkezés szövegét már indulás előtt elkészítette Rogán minisztériuma.


Az út 15 nap visszafelé is. Egy hónap a Mozdonyvezető és kompániája nélkül alig elviselhetően hosszú idő. Mi lesz ezzel a lángokkal ölelt kis országgal?

Mindenkinek külön-külön is meg kell hoznia az áldozatot: amíg ismét érezhetjük, hogy elöljáróink közöttünk lesznek, amíg a Mozdonyvezető egy átfogó útértékeléssel kiereszti a gőzt a közel húszezer kilométeres zakatolás után, nos, addig is ki kell töltenünk a tátongó űrt: „ki ekével, ki kalapáccsal, tollal,/építse, építse, építse”… a hazájukat!


forrás:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése